Následující pravidla jsou závazná pro všechny žáky Střední školy gastronomie a služeb, Liberec, Dvorská 447/29, příspěvkové organizace (dále jen škola), kteří jakýmkoli způsobem přistupují ke školní počítačové síti a mají zřízený uživatelský účet, který je k tomuto přístupu opravňuje, dále jen žák.
Bezpečnostní pravidla se vztahují na používání veškeré výpočetní techniky v majetku školy (počítače, notebooky, tablety, mobilní telefony a další) a také na všechna soukromá výpočetní zařízení (počítače, notebooky, tablety, mobilní telefony, chytré hodinky a další) v majetku žáka, prostřednictvím kterých žák přistupuje ke školní počítačové síti nebo školním datům a informacím v elektronické podobě, dále jen zařízení.
- Školní uživatelský účet přidělený žákovi správcem počítačové sítě nebo učitelem IKT a PIK slouží jako důvěryhodný identifikátor žáka v rámci školní počítačové sítě. Veškerá činnost vykonaná pomocí tohoto uživatelského účtu je přisuzována vlastníkovi účtu bez ohledu na skutečnou osobu, která účet pro přístup použila.
- Je zakázáno sdělovat přihlašovací údaje žáka do školní počítačové sítě jiné osobě, a to i jinému žákovi, učitelovi nebo rodinnému příslušníkovi. Přihlašovací údaje nesmí být fyzicky zapsané a uložené na místě, kde by mohlo dojít ke zneužití údajů cizí osobou.
- Zařízení v majetku školy mohou využívat pouze žáci školy s využitím školního uživatelského účtu. Je zakázáno umožnit přístup k zařízení osobě, která není zaměstnancem nebo žákem školy.
- Žáci mohou využívat pouze počítače v počítačových učebnách nebo zařízení, které jim zapůjčí vyučující. Žáci nesmí využívat zařízení zaměstnanců školy.
- Je zakázáno jakýmkoli způsobem zasahovat do konfigurace zařízení v majetku školy (odinstalovat programy, měnit nastavení, vkládat skripty či jiné spustitelné soubory).
- Je zakázáno do zařízení v majetku školy instalovat jakýkoli software.
- Je zakázáno jakýmkoli způsobem manipulovat s hardware a kabeláží zařízení bez schválení správce počítačové sítě nebo učitele IKT a PIK.
- Je zakázáno používat zařízení v majetku školy k účelům, které nesouvisí s výukou.
- Je zakázáno školní komunikační prostředky (školní účet) využívat ke komunikaci, která nesouvisí s výukou. Je nutné komunikovat slušně, veškeré obtěžování zaměstnanců školy nebo jiných žáků je považováno za porušení těchto pravidel.
- Žáci jsou povinni respektovat pokyny vyučujících při používání jakéhokoli zařízení v majetku školy.
- Žák je odpovědný za veškerou činnost v rámci školní počítačové sítě, která byla provedena jeho uživatelských účtem a za případné bezpečnostní incidenty, které prostřednictvím jeho účtu vzniknou.
- Žák je povinen dodržovat obecná bezpečnostní pravidla pro bezpečný pohyb na veřejném internetu a pravidla prevence kybernetických hrozeb.
- Každé zařízení v majetku žáka, které žák připojí ke školní počítačové síti nebo v něm použije školní přihlašovací údaje, musí být zabezpečeno. Žák odpovídá za veškeré bezpečnostní incidenty způsobené tímto zařízením.
- Každý bezpečnostní incident bude vyšetřen a evidován správcem počítačové sítě. Bezpečnostním incidentem se rozumí jakékoliv narušení bezpečnosti školní sítě, porušení těchto pravidel, únik citlivých informací, neoprávněný přístup k uživatelskému účtu, neoprávněný zásah do školních systémů, ztráta nebo poškození školních dat a další, a to i ve stádiu pokusu.
- Každé podezření z narušení bezpečnosti školní počítačové sítě je žák povinen nahlásit správci počítačové sítě nebo libovolnému učiteli, a to bez zbytečného odkladu jakýmkoli dostupným komunikačním prostředkem.
- Veškeré výjimky z výše uvedených pravidel musí být schváleny a provedeny správcem počítačové sítě.
- Škola si vyhrazuje právo upravit nebo doplnit tato pravidla. Aktuální znění bezpečnostních pravidel bude vždy přístupné na žákovském portále (https://zak.sos-gs.cz).
Porušení výše uvedených pravidel bude prověřeno správcem počítačové sítě a vedením školy. Porušení výše uvedených pravidel znamená závazné porušení kázně žáka s důsledky s tím spojenými dle závažnosti incidentu.
Každý žák elektronicky stvrdí, že byl s výše uvedenými pravidly srozuměn a rozumí jim. Potvrzení probíhá na žákovském portále v záložce Pravidla PC sítě. Žák se přihlásí svým uživatelským účtem, který jednoznačně identifikuje pravost jeho elektronického podpisu.
Informace o potvrzení dokumentu žáky je uložena elektronicky u správce počítačové sítě a vedení školy.
Platnost dokumentu: od 01. 09. 2024